praca zespołowa

Jakie są zasady pracy zespołowej?

Człowiek od bardzo wczesnych etapów rozwoju uczy się współdziałania z innymi ludźmi. Praca zespołowa to umiejętność, którą nabywa się już w okresie przedszkolnym. Kształtuje nie tylko odpowiedzialność za cel, ale także kreatywne podejście do problemów, które wyglądają nieco inaczej z perspektywy każdego z członków grupy. Niektórym przychodzi to całkiem naturalnie, drudzy potrzebują czasu, aby nauczyć się tej sztuki. A warto, ponieważ ma ona wiele zalet. Na czym polega teamwork?

Jak powinna wyglądać praca zespołowa?

Większość kandydatów wysyłających swoje CV i list motywacyjny informuje w nich o umiejętności współdziałania w zespole. Jest to szczególnie przydatne w dużych firmach, gdzie rozbudowane projekty wymagają kreatywności i wsparcia wielu osób. Przekłada się to bezpośrednio na wyniki danych marek. Jak powinny wyglądać zasady pracy zespołowej? Istnieją różne reguły, ale chyba jedną z najważniejszych jest ta, aby pracownicy byli ze sobą zgrani. Dogadywanie się na gruncie prywatnym i zawodowym pozwoli na zminimalizowanie ryzyka pojawiania się nieporozumień i „zgrzytów”, które, co nie można ukrywać, są często codziennością, gdy przebywa się wśród ludzi. Jedną z kluczowych cech jest zdolność do owocnej komunikacji. Chodzi tutaj nie tylko o jasne i precyzyjne przekazywanie informacji, ale uważne ich odbieranie i przetwarzanie. Długie perorowanie, tworzenie wywodów i dygresji czy wątków pobocznych może być bardzo nieefektywne. Dlatego też tak bardzo podkreśla się, jak ważna jest umiejętność przechodzenia do sedna sprawy.

Nie mniej istotny w pracy zespołowej jest szacunek. Nie trzeba pisać na swoją cześć pochwalnych pieśni, jednakże empatia, wyrozumiałość i wysoka kultura osobista są kluczem do zrozumienia tego, na czym polega teamwork. Człowiek może mieć przecież nieco gorszy dzień, mniejszą motywację czy też zwykłą, ludzką chwilę słabości. W takich trudnych momentach warto pamiętać o tym, że całej grupie przyświeca dokładnie ten sam cel i dlatego tak istotne jest, aby wszyscy dawali z siebie 100%. Bardzo trudna pozostaje kwestia odpowiedzialności za projekt czy jego kolejne kamienie milowe. Mimo że każdy pracownik ma inne zobowiązania i na co dzień zajmuje się różnymi obowiązkami, to jednak wszyscy są na równi obciążani konsekwencjami za swoje błędy. Kiedy coś nie wychodzi po naszej myśli, bardzo łatwo jest wskazać winnego i to jego obarczyć niepowodzeniem. Zasady pracy zespołowej mówią o wzajemnej odpowiedzialności i w razie pojawienia się przeszkody wszyscy poszukują wspólnego rozwiązania.

Cennymi wartościami, zarówno w pracy, jak i życiu osobistym, są uczciwość i szczerość. Przyznanie się do winy nie jest wcale słabością. To oznaka odwagi, która wzbudza zaufanie lidera, a nie, jak błędnie się uważa – oznaka tchórzostwa. Szczególnie stresujące są deadline’y, czyli ostateczne terminy oddania zlecenia bądź części projektu. Rozładować napięcie mogą pozytywne emocje i uporządkowana, systematyczna praca zespołu. Niezwykle przydatna w takich sytuacjach jest chęć niesienia pomocy. Podnosi to morale całej grupy.

Słowem klucz określającym reguły pracy zespołowej jest także kompromis. Podążanie uparcie i ślepo za jednym rozwiązaniem może być niekorzystne dla całego teamu. Niektóre zagadnienia i zadania wymagają pewnej elastyczności i nie ma nic złego w decyzji o zmianie utartego schematu działania. Istotne jest wsłuchiwanie się w feedback, jaki uzyskuje się od wszystkich członków zespołu. Liderzy takich grup powinni pamiętać o tym, aby w chwilach napięć znajdować wspólny język i wypracować porozumienie. Należy pamiętać, aby nie dać się ponieść zgubnym emocjom, które nigdy nie są dobrym doradcą. Wszystkie problemy da się przecież przedyskutować w spokojnej atmosferze.

Częstym błędem popełnianym zarówno przez szefów, jak i poszczególnych pracowników, jest brak zaufania będący wynikiem kłopotliwych sytuacji. Jeśli podajemy w wątpliwość motywację innych ludzi, podejrzewamy o złe intencje, lenistwo czy celowe działanie na niekorzyść działu, czy filii – bez twardych dowodów – utrudnia to pracę zespołową. Warto dać innym kredyt zaufania i oceniać pracowników po końcowych owocach. W każdej drużynie musi być także miejsce na krytykę. Należy jednak pamiętać o tym, żeby była ona konstruktywna i na odpowiednim poziomie. Nie ma chyba nic gorszego niż krzyki i wyzwiska rzucane pod wpływem emocji. Akcja zawsze wyzwala reakcję, a sytuacja, która z pozoru mogłaby wydawać się błaha, może skończyć się niepotrzebnie wielką awanturą. To jeden z tych czynników, które znacznie obniżają motywację, dekoncentrują i psują atmosferę w całym zespole, nie tylko pomiędzy osobami, których rzeczony konflikt dotyczy bezpośrednio.

Jakie są zalety pracy zespołowej?

Badania wykazały, że pracując w kilka osób, osiąga się znacznie lepsze efekty, niż gdy do celu dąży się w pojedynkę. Ma to znaczenie przede wszystkim w przypadku dużych projektów, które wymagają wielu umiejętności i spojrzenia na wyzwania z różnych perspektyw. Wówczas samo zadanie wiele na tym zyskuje. Nie bez kozery mówi się przecież: „Co dwie głowy, to nie jedna”. Praca zespołowa wyzwala kreatywność! Burze mózgów powstające w trakcie rozwiązywania problemów, pozwalają odblokować coś, co wydawało się zupełnie nie do zrobienia. Wspólne obrady nad jednym zagadnieniem są często iskrą, która wznieca ogień ciekawych pomysłów. Każdy ma inne doświadczenia życiowe, wykształcenie, talenty i inaczej patrzy na świat.

Okazuje się także, że teamwork niezwykle motywuje. Przy mocno angażujących projektach wszyscy członkowie grupy doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest działanie każdej pojedynczej jednostki, gdyż ma ono realny wpływ na efekt, czyli ocenę. A im większe zaangażowanie i efektywność, tym większe skupienie się na celu.

Jakie jeszcze zalety ma idealny teamwork? Praca w gronie ludzi to zawsze okazja do nawiązania znajomości, a czasem i przyjaźni. Kiedy upływa w miłej atmosferze, wykonuje się ją zwyczajnie lepiej i przyjemniej.

Czy praca zespołowa ma wady?

Czy wykonywanie obowiązków w dużym zespole może mieć swoje wady? Tam, gdzie styka się ze sobą wiele osób, istnieje sztywny harmonogram zadań i obowiązków, może dojść do pewnych nieporozumień. Jest to całkiem naturalne, gdyż żadna praca nie jest jedynie przyjemnością. Nie wszyscy pracownicy wiedzą, na czym polega teamwork. I nie jest to ich wina. Są ludzie, którzy nie potrafią porozumieć się w większym gronie, ciągle przerywają wypowiedzi innych, popadają w konflikty ze współpracownikami lub notorycznie przekraczają deadline’y. Dobry lider jest w stanie dopasować do siebie takich ludzi, którzy będą umieć rozwiązać ewentualne nieporozumienia. Warto pamiętać, że to on nadaje rytm i tempo działania. Od jego umiejętności miękkich, w tym m.in. delegowania zadań, sztuki szukania kompromisu, łagodzenia stanów alarmowych oraz wyrozumiałości, zależy sukces zespołu. A niestety, im większa grupa, tym większe prawdopodobieństwo pojawiania się nieprzyjemnych sytuacji.

Wspomniane powyżej zasady pracy zespołowej wydają się bardzo proste. Jak większość rzeczy przedstawianych w teorii. Warto je stale trenować. Duże firmy i korporacje regularnie organizują dla swoich pracowników szkolenia lub warsztaty poświęcone temu zagadnieniu. Wymaga to zaangażowania, nabycia odpowiedniej wiedzy, czasu oraz cierpliwości. Pracując dla liderów liczących się na rynku, jak np. Oriflame, ma się okazję do udoskonalania takich umiejętności i ciągłego rozwoju.